Smart
Kratka istorija pametnog automobila: od Swatchmobile-а do električnog ForTwo-a
Pametni automobil ili volite ili ne volite, ali definitivno imate mišljenje o njemu. Ovaj auto izaziva podele mišljenja godinama, ali kakvo god bilo vaše mišljenje o automobilu ne možete poreći da je vrlo interesantan i dobar.
Kada je napravljen prvi pametni automobil?
Prvi pametni automobil, ima veoma zanimljivu istoriju, uprkos tome što je prilično mlad. Proizvodjač Swatch-a (marke satova koji su bili veliki osamdesetih i devedesetih godina), SMH je počeo da razvija ideju za novi automobil, koristeći istu vrstu personalizacije kao u svojim satovima. Izvršni direktor, Nikolas Hajek, verovao je da je automobilska industrija ignorisala kupce koji su hteli mali moderan automobil. Ubrzo su ovu ideju nazvali „Swatchmobile“ , koji se na sreću nije zadržao.
Hajek, medjutim, nije hteo da se takmiči sa ostalim proizvodjačima automobila jer je mislio da će se oni osećati ugroženima zbog imena automobila, ali je zato hteo da saradjuje. I tako se Hajek obratio nekim proizvodjačima u vezi sa svojom idejom, konačno postigavši dogovor sa Volkswagen firmom u vezi sa razvojem novog gradskog automobila. Na njegovu žalost, Volksvagen je imao novog generalnog direktora 1993. koji je prekinuo projekat. Ali je Hajek potražio druge partnere, izmedju ostalih Fiat i Renault , da bi na kraju postigao dogovor sa proizvodjačima Mercedes- Benz.
Dogovor je obavljen 1994. god. formiranjem Micro Compact Car AG. Sastojala se od dve podružnice; jedna je dizajnirala automobil i bila u vlasništvu Hajeka, a druga je dizajnirala hibridni sistem električnog pogona za automobil. Prvi Smart autobobil je lansiran u oktobru 1998. god, ali je Hajek bio razočaran konačnim dizajnom. Iako je želeo da to bude hibrid, prvi Smart automobil je umesto toga, bio konvencionalni automobil na pogon na gorivo.
Kada je Swatchmobile postao pametan?
Pre nego što nastavimo dalje, verovatno bi trebalo da vam kažemo kako je nastalo ime Smart. Hajek je želeo da Swatch bude negde u imenu, ali Daimler-Benz je želeo nešto neutralnije. Konačni naziv, trebao je biti Smart, što je značilo Swatch Mercedes Art i koristilo se interno duže vreme.
Fabrika u kojoj su napravljeni pametni automobili s ljubavlju je dobila nadimak ‘Smartville’.
Kada je Daimler-Benz u potpunosti posedovao Smart?
Tokom preprodukcije Smart automobile, Mercedesu je bilo potrebno više kapitala, zato se dokapitalizovao I povećao svoj udeo na 81%.
Nakon lansiranja Smart automobile, povećali su ovo na 100%, posedujući Smart potpuno. Nije prošlo puno vremena pre nego što je Daimler-Benz postao DaimlerChrysler. Nakon toga je linija pametnih automobila, proširena na Roadster i Forfour. Tada je originalni Smart automobil usvojio ime Fortwo. Nažalost, ovo nije povećalo prodaju kako bi Daimler-Benz voleo i u godinama 2003-2006. Smart GmbH ( kako se sada zove), izgubila je skoro 4 milijarde evra.
Kada je Smart likvidiran?
Daimler-Benz je 2005. god. odlučio da ne kupuje udeo u fabrici za proizvodnju Smart ForFour-a, čime je njegova proizvodnja na kraju okončana. Planirali su proizvodnju pametnog SUV-a takozvanog Formore, ali se od toga odustalo u poslednjem trenutku. To je bilo u isto vreme kada je Roadster, prestao sa proizvodnjom.
Godine 2006. kompanija Smart GmbH je likvidirana, a njenu operaciju preuzima DaimlerChrysler, trenutno posluje pod nazivom Daimler-Benz Car.
Kada je Smart pustio svoj električni automobil?
Razvoj električnog Smart Fortwo je po;eo 2006. god, a testiranje na terenu počelo je 2007. god.
Druga generacija ovih električnih Smart automobila, lansirana je 2009. god. Sa 2000 proizvedenih jedinica. Bili su dostupni na 18 tržišta širom sveta za iznajmljivanje, u San Dijegu I Amsterdamu.
Litijumsku bateriju u Smart Fortwo obezbedjuje Tesla Motors. Snažniji električni Smart automobile lansiran je 2013. god. Nakon što je predstavljen na sajmu automobila u Frankfurtu 2011. god. Imao je veću maksimalnu brzinu i imao je mogućnost brzog punjenja.
Treća generacija je prikazana na Sajmu automobila u Parizu 2016. spremna za lansiranje bila 2017. Smart je tvrdio da će baterija biti litijumska 17,6 kilovat sata, što je značajno
poboljšanje u odnosu na prve generacije od 14 kilovat sati. Očekivalo se da će imati domet od 99 milja.
I to nas dovodi do današnjih dana. Sada možete nabaviti pametne automobile u 46 zemalja širom sveta, a početkom 2015. Smart Fortwo je premašio 1,7 miliona jedinica. Nije loše za nešto što se zvalo Swatchmobile.