Smart
Koliki je životni vek baterije u električnim automobilima
Koliki je životni vek baterije u električnim automobilima
Reč je o ključnoj i najskupljoj komponenti na električnom vozilu. Na sreću, trebalo bi da bude sposobna da prevali velike distance. Električni automobil je s mehaničkog aspekta jednostavniji. U elektromotoru, imamo daleko manje pokretnih delova nego u benzinskom. Pored toga, elektromobili mahom koriste jednostepenu transmisiju, zaobilazivši upotrebu dvadesetak uobičajenih komponenti, koje se vremenom troše i zahtevaju zamenu.
Životni vek baterije
Jedna od oblasti koja izaziva zabrinutost, vezana za baterije električnih automobila, odnosi se na njihov životni vek. U jednoj od sprovedenih studija, 46 odsto ispitanika je imalo bojazan da će paket baterija trajati 100.000 kilometara ili manje. Naravno, zamena baterije na električnom automobilu je veoma skupa. Međutim, dok će baterija u električnom automobilu na kraju izgubiti sposobnost da se napuni u potpunosti, ona neće otkazati. Jednostavno vremenom će postepeno gubiti na kapacitetu. Tek treba da budemo svedoci slučaja da jedan elektromobil ode na otpad zbog baterija koje su ispustile dušu. Nissan je saopštio da je morao da zameni tek šačicu baterija u Leafu, uprkos tome što ih je prodao na hiljade u proteklih desetak godina.
Baterijske osnove
Litijum-jonski paketi baterija koji se koriste za potrebe automobila, slični su onima koje svi imamo u pametnim mobilnim telefonima i laptopovima. Samo što je, naravno, velika razlika u veličini. One se u velikoj meri razlikuju od teških akumulatora koji se koriste u konvencionalnim automobilima i imaju veću energetsku gustinu od nikl-metal hidridnih baterija. Ove baterijesu, takođe, u odnosu na druge baterije, manje sklone gubitku kapaciteta kada se ne koriste. Paketi baterija u električnim automobilima se generalno sastoje od serija povezanih individualnih ćelija, po nekoliko stotina njih, u zavisnosti od modela. Dakle, ne radi se o jednoj masivnoj jedinici.
Kapacitet baterije
Kapacitet baterije u električnom automobilu se izražava u kilovat časovima (kWh). U ovom slučaju je više bolje. Kada kupite automobil s baterijom koja poseduje više kilovat časova, isto je kao da kupite vozilo s većim rezervoarom goriva. To znači da ćete moći da prevalite veću distancu bez dodatnog punjenja. Pritom, imajte na umu da sistem menadžmenta električnog automobila sprečava da baterija bude 100 odsto napunjena. Tako se očuva njena efikasnost i produžava životni vek.
Koliko će vremena proći
Naravno, potrebno je više energije da se pokrene automobil pun putnika i prtljaga nego onaj u kojem se nalazi samo vozač. Međutim, koliko će vremena proći pre nego što električni automobil izgubili sposobnost da održava pun kapacitet? Baterije u električnim automobilima imaju tendenciju da postepeno degradiraju sa svakim sledećim ciklusom punjenja i pražnjenja, to je ekstremno spor proces. Primera radi, po podacima koje je sakupila organizacija Plug In America, paket baterija u Tesla Modelu S, izgubi oko pet odsto prvobitnog kapaciteta. Nakon pređenih prvih 80.000 kilometara, s tim što se od tog momenta stopa degradiranja usporava. Mnogi vlasnici Tesle su prijavili gubitak od samo nekoliko procentnih poena u odnosu na inicijalni kapacitet baterije nakon sedam godina eksploatacije.
Klima
Električni automobili koji se koriste u oblastima gde vladaju velike vrućine, verovatno će gubiti kapacitet baterija nešto brže u odnosu na one koji se voze u umerenijim klimatskim pojasima. Ekstremna vrućina je neprijatelj hemije u litijum-jonskim baterijama. To je razlog zašto mnogi električni automobili poseduju sistem hlađenja uz pomoć tečnosti.
Prekomerno korišćenje javnih DC Fast Charging stanica nivoa 3 (one mogu da napune do 80 odsto kapaciteta za samo 30 minuta), takođe može uzeti danak na dugoročne performanse baterije. Naravno, što se ona brže puni, to se generiše viša temperatura, koja, kao što smo već pomenuli, nije njen najbolji prijatelj.
Međutim, studija koju je sprovela Idaho National Laboratory, zaključila je da taj efekat nije posebno izražen. INL je testirala dva para identičnih Nissan Leaf modea iz 2012., s tim što je jedan koristio punjenje od 240 V nivoa 2 a drugi isključivo DC javne jedinice nivoa 3. Nakon što je svaki od automobila prešao 80.000 kilometara, razlika u degradaciji baterije se svela na samo četiri odsto.
Zaključak
Dakle, suština je u tome da ukoliko se vodi računa o baterijama, one mogu da traju daleko preko 160.000 kilometara pre nego što autonomija počne da se smanjuje. Consumer Reports procenjuje da je prosečan životni vek paketa baterija oko 320.000 kilometara. To u prevodu znači gotovo 17 godina eksploatacije, ukoliko se godišnje prelazi dvadesetak hiljada kilometara.
Tesla kaže da radi na tehnologiji koja će omogućiti da baterije u elektromobilima traju milion milja, što je verovatno više nego što sam automobil može da izdrži. E, to se onda može nazvati „doživotnom“ komponentom.
U ovom tekstu sam koristila činjenice iz teksta sa portala VreleGume.